Ciasta, ciasteczka, desery

play_arrow

1. Mleko ryżowe

Składniki

½ szklanki brązowego ryżu zaprażyć do zarumienienia na suchej patelni (nie dopuścić do przypalenia ryżu). Następnie gotować na bardzo małym ogniu w 5 szklankach wody przez około 4 godziny.
Po ostygnięciu przetrzeć przez sitko plastikowe.
Podawać z dodatkiem zieleniny lub syropu np ryżowego, daktylowego, z owocami …

Ryż pomaga w stabilizacji cukru i insuliny we krwi – przez co chroni wątrobę

2.Kuleczki zdrowia (bogate w minerały)

 kuleczkiSkładniki:

W równych porcjach przygotować(w zależności od potrzeb):
– orzechy włoskie (lub laskowe)
– pestki dyni
– ziarna słonecznika
– daktyle (bez pestek)
– figi suszone
– śliwki suszone
– morele suszone
– rodzynki
ponadto do wyboru:
– wiórki kokosowe
– mak lub sezam
– nieco rumu
– karob lub kakao

Przepis:

Owoce suszone umyj i sparz.
Odcedź na sicie.
Orzechy, nasiona upróż na suchej patelni mieszając ciągle by nie dopuścić do dymienia, a następnie wraz z owocami (oprócz śliwek) zmiel (najlepiej w ręcznej maszynce)
Dodaj troszkę rumu (niekoniecznie) oraz karobu.
Wymieszaj dokładnie do uzyskania jednolitej masy.
Formuj kuleczki z masy wokół śliwki (lub same kulki bez śliwki) rękoma maczanymi w zimnej wodzie i obtaczaj w wiórkach kokosowych, maku lub sezamie.

W ten sposób przygotowane kuleczki można przechowywać około 10 dni.

Kuleczki zdrowia są smaczne i wyskokaloryczne, zawierają dużo minerałów i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które nie są syntetyzowane przez organizm i muszą być dostarczane z pożywieniem – najlepiej w naturalnej postaci: orzechów, pestek dyni, słonecznika, siemienia lnianego i sezamu. Zalecane sa przy zwiększonym wysiłku umysłowym i fizycznym

3. Ciasteczka słonecznikowe

słonecznik kuleczki
Składniki podstawowe:

– 1kg łuskanego słonecznika
– 1kg mąki orkiszowej lub pszennej pełnoziarnistej
– 1½ – 2 szklanek cukru brązowego nierafinowanego
– 1 szklanka tahiny
– 1 duża łyżki kurkumy
– 1 duża łyżka imbiru
– szczypta soli morskiej
– 100 g – 200 g masła klarowanego

uzupełnić wg własnego do smaku:

– cynamonem
– pestkami dyni
– wiórkami kokosowymi
– większą ilością imbiru

Przyrządzanie ciasta

Wsypać ziarna słonecznika na suchą patelnię i podgrzewać (upróżyć) mieszając do czasu uzyskania złocistej barwy i przyjemnego zapachu. Następnie wystudzić ziarna i zmielić (najlepiej ręczną maszynką).

Wymieszać zmielony słonecznik ze składnikami podstawowymi do uzyskania jednolitego ciasta gęstej konsystencji. Ciasto podzielić np. na 4 części i każdą z nich przyprawić do smaku (do jednej części wsypać cynamon, do drugiej dodać więcej imbiru, do trzeciej pestki dyni, do czwartej wiórki kokosowe – kombinacja smakowa dowolna). Każdą z podzielonych części (jeśli chcemy mieć ciasteczka o różnym smaku) rozwałkować do grubość 5-10 mm, a następnie wyciąć np szklanką lub kieliszkiem okrągłe ciasteczka.  Ułożyć na posmarowaną masłem blachę i piec w temp ok 150 stopni około 40 – 50 min (w zależności od grubości ciasta) .

4.Przysmaki zastępujące standardowe słodycze

Ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do słodkiego smaku używajmy zamiast białego cukru –  brązowego cukru trzcinowego nierafinowanego, daktyli, słodów: jęczmiennych, ryżowych, daktylowych, miodu, suszonych owoców itd.

Przykładowe przepisy na sporządzenie zdrowej słodkiej przekąski:

1.    Zmieszać drobno pokrojone migdały (sparzone i obrane ze skórki) z pestkami dyni i rodzynkami. Rodzynki należy dobrze umyć, a pestki dyni uprażyć na suchej patelni (nie dopuszczając do przypalenia). Tak sporządzoną przekąskę można spożywać, gdy mamy ochotę na coś słodkiego i jednocześnie zdrowego

2.    Zmieszać upróżony słonecznik, orzechy laskowe lub włoskie, rodzynki, pestki dyni.

Czytaj więcej o: ZE ZDROWEJ KUCHNI POWRÓT

  • place

    Znajdź mnie

  • email

    E-mail

    twojaodnowa@twojaodnowa.pl

     

  • chat

    Skype

    od-nova

    akademiaduszy

  • phone

    Telefon

    +48 510 057 433 Polska

    +48 500 008 313 GB