Produkty które służą naszej diecie

play_arrow

1.Tahin (tahini) –jest to odżywczy mus sporządzony ze zmielonego ziarna sezamowego i oleju. Poza białkiem zawiera wiele składników odżywczych w tym witaminy: A i B3, wapń, potas, fosfor i trochę żelaza. Ciemniejsza odmiana jest lekko gorzka w smaku i zawiera więcej mikroelementów ziarna. Tahiny używać można do różnych pikantnych potraw i deserów,jest smaczna rozsmarowana na pieczywie. Można zastąpić nim jajka w wypiekach: zamiast 1 jajka, można użyć 10 ml (2 łyżeczki) rozmieszanego w odrobiną wody.

2.Produkty alternatywne do białego cukru:

  • nierafinowany cukier z trzciny cukrowej
  • syrop ryżowy
  • słód jęczmienny
  • stewia
  • syrop klonowy
  • melasa
  • amasake
  • syrop daktylowy

-Przyzwyczajony przez lata organizm w przypadku nagłego odstawienia cukru, zachowuje się jak organizm nałogowca. Aby złagodzić skutki odstawienia tego „narkotyku” pomocne będą np słodkie warzywa takie jak: buraki, marchewki, słodkie ziemniaki, pasternak, gotowana cebula. Surowe marchewki są szczególnie przydatne w przypadku nasilonego łaknienia cukru gdyż powodują szybszy i bardziej długotrwały wzrost poziomu cukru we krwi niż cukier rafinowany, ale za to ich działanie nie jest aż tak ekstremalne. Można stosować również kiełki i produkty ze skiełkowanych ziaren (np chleb esseński) – proces kiełkowania zamienia skrobie w cukier (słodowanie). Również mikroalgi przetrawiają swoją skrobie do postaci cukrów (spirulina, chlorella, sinice). Aby zmniejszyć łaknienie słodyczy można zjeść coś kwaśnego, gorzkiego lub ostrego.

Pożądanie smaku słodkiego może być spowodowane nadmiernym zakwaszeniem organizmu. Wynika to z nadmiernego konsumowania mięsa, produktów rafinowanych, pośpiesznego jedzenia, braku ruchu. W tym przypadku należy spożywać surowe lub lekko ugotowane warzywa, lub wypić szklankę herbaty „banha” z cytryną, poćwiczyć, pooddychać głęboko – aż ochota na słodycze minie.

3.Oleje przyswajane przez organizm

W nawiązaniu do rozdziału o szkodliwości oleju rafinowanego, przedstawiam jego zdrową alternatywę. Kupując olej zawsze wybieramy tylko ten z napisem: NIERAFINOWANY. Do najbardziej polecanego oleju zaliczamy nierafinowaną oliwę oraz nierafinowany olej sezamowy. Oliwa z oliwek to najbardziej godny zaufania olej roślinny, który już od tysiącleci jest spożywany z korzyścią dla ludzkiego zdrowia. Jakość dostępnej w handlu oliwy bardzo się różni sposobem jej wytwarzania na co trzeba zwrócić uwagę przy zakupie:

oliwy-z-oliwek-rodzaje

Z powyższego schematu wynika jakiemu procesowi przetwarzania została poddana oliwa i można to odczytać z jej nazwy handlowej. Poniżej rodzaje oliwy i ich nazwy:

oliwa-rodzaje

Do celów spożywczych zalecam jednak wyłącznie oliwę extra virgin.

Tak jak oliwa na zachodzie, tak olej sezamowy (nierafinowany) był tradycyjnie ulubionym olejem Orientu. Jest on jednym z najbardziej stabilnym pośród wszystkich olejów z uwagi na zawarty sezamol – naturalną substancję przeciwutleniającą, eliminującą proces proces jego jełczenia. Olej sezamowy posiada mnóstwo zastosowań jako środek leczniczy np nawilża suchość skóry, przynosi ulgę w zaparciach, niszczy glisty, świerzb i większość chorób grzybiczych, dobry też na ból mięśni i reumatyczne bóle stawów.

W warunkach gdzie podczas gotowania i smażenia stosuje się wysokie temperatury (pow 160 ºC – i nie można stosować olejów nierafinowanych – a rafinowane są niezdrowe) stosujemy masło klarowane lub nierafinowany olej palmowy lub też kokosowy. Proszę spojrzeć poniżej na tabelę punktu dymienia poszczególnych olejów, aby wychwycić i jeszcze bardziej zrozumieć różnice:

punkt-dymienia

 

I jeszcze kilka słów o olejach wielonienasyconych. Wszelkiego rodzaju świeże, tłoczone na zimno wielonienasycone oleje mogą być stosowane jako oleje lecznicze lub używane do przyrządzania posiłków jako źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych Omega 3 (nie powinny być wykorzystywane do smażenia czy gotowania. Mogą byc przechowywane przez około 3 miesiące – pod warunkiem, że będą trzymane w chłodzie. Przykładami takich olejów są: olej z nasion lnu, chia konopi, dyni oraz orzechów włoskich

olej-tloczony

 

4. Masło klarowane – sporządzanie

Podaję do wyboru kilka przepisów na przygotowywanie masła klarowanego – osobiście korzystam z przepisu III.

Produkty:
1.   potrzebna nam ilość masła (prawdziwego, nie solonego, o zawartości tłuszczu min 80%).

UWAGA: W celach leczniczych ze względu na to, że w tłuszczu masła magazynują się pozostałości pestycydów zawartych we współczesnych paszach dla bydła, najlepiej byłoby zdobyć masło pochodzące z mleka krów hodowanych metodami ekologicznymi.

Sposoby przyrządzania:

I.    Podgrzać w rondlu masło, aż do wstępnego punktu wrzenia, po czym zmniejszyć ogień tak, aby masło podczas gotowania tylko leciutko bulgotało. Kiedy gromadząca się na wierzchu piana zacznie się zagęszczać i powiększać, należy ją zbierać łyżką i wyrzucić. Po około 15 min kiedy masło przestanie się gotować – a za to da się usłyszeć dźwięk smażonego oleju – szybko zestawić rondel z ognia i pozostawić na kilka minut do ostygnięcia. Następnie przelać klarowane masło do szklanego lub glinianego naczynia. Osad pozostały na dnie rondla oraz piana zebrana z wierzchu to substancje stałe które usuwamy. Przechowywać w zamknięciu i chłodzie nawet do kilku tygodni.

II.    Masło wkładamy do garnka i rozpuszczamy na małym ogniu, ściągamy łyżką pojawiającą się pianę. Następnie wkładamy garnek z masłem w drugi (większy) z wodą i w kąpieli wodnej gotujemy 2 godziny. Na dnie garnka wytrąci się białko mleka, następnie zlewamy tłuszcz, a pozostałą na dnie białą masę wyrzucamy.

III.    Do rondla wrzucamy masło i doprowadzamy na kuchence do wrzenia, następnie zmniejszamy ogień tak, aby tylko lekko bulgotało i gotujemy ok. 1,5 godziny. Zbieramy pianę z powierzchni, zlewamy tłuszcz do słoików, uważając, aby białko – zawiesina ze spodu garnka, nie przelała się do słoików.

Tak sklarowane masło można wykorzystać do gotowania, smażenia, smarowania chleba i innych celów kulinarnych. Masło klarowane równoważy gospodarkę hormonalną, przyspiesza gojenie się raz i żołądkowo-jelitowych stanów zapalnych takich jak: owrzodzenia czy zapalenia okrężnicy. Masło klarowane zawiera kwas masłowy, który podnosi w organizmie poziom interferonu – naturalnej substancji przeciwwirusowej. Odkryto również, że kwas masłowy jest pomocny w zapobieganiu choroby Alzheimera i zmniejszaniu jej skutków. Masło klarowane zawiera „trawienny ogień” który poprawia wchłanianie oraz zwiększa odżywczą wartość pożywienia.

Na zdjęciach przedstawiam masło klarowane sposobem nr III, sporządzone z 8 kostek masła o zawartości tłuszczu 82%:

IMG_6824IMG_6830IMG_6832

IMG_6842

IMG_6859

Pozostałe w garnku po zlaniu tłuszczu resztki zlewam do oddzielnej miseczki i po zastygnięciu zbieram jeszcze z wierzchu zgęstniałe masło, wykorzystując je w pierwszej kolejności np do smażenia. Pozostałą białą masę wyrzucam.

Czytaj więcej o: ZE ZDROWEJ KUCHNI POWRÓT
  • place

    Znajdź mnie

  • email

    E-mail

    malgosiaw1@o2.pl

  • chat

    Skype

    akademiaduszy

  • phone

    Telefon

    +48 510-057-433 (PL)